fredag 7 november 2008

Vad är hälsa?

Vad är hälsa?

Är det att vara smal? Är det att vara snygg? Är att vara hälsosam = att gå ner i vikt?

Enligt Who är definitionen på hälsa; "ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, och ej enbart ifrånvaro av sjukdom eller handikapp"

Jag skulle nog också vilja definiera hälsa som ovan, helt enkelt ett tillstånd av välbefinnande.

Men när jag går in på expressens hälsa möts jag av inte mer än 35! artiklar om hur jag bäst går ner i vikt och vilken diet jag ska följa för att lyckas med detta.

Jag bara undrar, sen när är hälsa = gå ner i vikt?

Om hälsa nu är ett tillstån av välbefinnande, borde vi då inte se till kropp och själ som helhet? När ska vi sluta fokusera på vikt och öppna upp ögonen för helheten?

Inga kommentarer: