söndag 9 november 2008

Vem har ansvaret?

Hur kommer det sig att det får finnas sidor där ungdomar, i alla dess åldrar, öppte får diskutera hur man svälter sig själv, skadar sig själv och allmänt trycker ner varandra?

Jag "snubblade" över en sida för ungdomar idag. Där möts jag av ett inlägg med rubriken "Vilken mat är lättast att kräkas upp?". Hur f*n får ett sådant här forum ens existera? Vart är dom vuxna? För detta är en seriös sida, med forum, bloggar och olika informationssidor. Ändå så tillåts det att hetsa varandra till lägre vikter, djupare skärsår och andra destruktiva beteenden.


"Internetsajten *******.se är en virtuell mötesplats för unga människor. Något som är unikt med sajten är att alla, anonymt eller öppet, kan få svar på sina frågor, oavsett vad de frågar om. Sajtens expertpanel kan svara på det mesta, men inte allt. Därför finns Fritt Forum, där besökarna själv diskuterar och ger varandra svar och stöd i de frågor och funderingar som finns.
*******.se är ett helt privat och fristående initiativ. Sajten utvecklas och administreras av UMIT Sverige AB."



Jag kan helt ärligt säga det att hade jag själv, som tolvåring, haft tillgång till en sida som denna hade jag förmodligen fastnat i, om inte anorexi, så i en allvarlig ätstörning.

Det är helt upprörande! Jag tycker det är helt fruktansvärt att det får gå till så här. Vem bryr sig om den lilla tolvåringen som sitter framför dataskärmen och precis fått reda på hur man lättast slipper äta, hur man djupast skär och hur man lättast ljuger för att komma undan?

När jag så småningom lugnat mig kan administratörerna på denna sida vänta sig ett mycket konstruktivt kritiserande mail från mig! Det är helt fruktansvärt att det får vara så här, och helt oacceptabelt!

Inga kommentarer: