fredag 5 december 2008

Vad är hälsa? del 2.

Jag vet att jag kanske har snöat in på det här med hälsa, men jag kan inte slå det ur tanken. Vad är egentligen hälsa? Jag har tidigare bloggat om ämnet och det inlägget kan du läsa här.

Men efter att jag idag berörts av inte mindre än fyra blogginlägg där mammor till tonårsdöttrar är oroliga över att just deras dotter drabbats av en ätstörning så kan jag inte låta bli att återigen spinna vidare på min frågeställning.

För ska det verkligen vara så att det får fortsätta så här? Bara på Bup i Stockholm får 300-400 ungdomar vård för sina ätstörningar varje år. Tänk sedan att inte ens hälften av alla ätstörningsfall kommer under behandling, de flesta lider i tystnad. Det är mycket lidande.

Men vad är det som gör att förekomsten av ätstörningar eskalerat? Kanske är det så att det är mer accepterat i dagens samhälle att faktiskt vara ätstörd. Eller är det så att samhället idag har en skev syn på vad hälsa är, att vi tvunget måste gå ner i vikt till varje pris? Vad är det som gör att så många unga tjejer(för det är störst andel tjejer) vill så desperat gå ner i vikt, att det till slut urartar i en ätstörning? Vad är det som blir bättre när vi nått den där efterlängtade undervikten?

Jag skulle kunna gå till mig själv och där finna mina svar, men det är inte dem jag vill åt. Jag vill veta vad samhället tycker, vad folket tycker, vad experter tycker.

Det här är verkligen något som upptagit en stor del av mina tankar på sistone och när jag då i torsdags satt framför datorn och skrev hade jag tv:n på i bakgrunden. För er som inte vet så går programmet "Du är vad du äter" på torsdagskvällarna. Jag har ganska så negativa åsikter om det här programmet och vanligtvis skulle jag inte välja att se det. När jag hörde att just det programmet började reste jag mig för att gå och byta kanal när jag hörde "Anna Skipper - hälsoexpert". Då slog det mig, vem vet inte bättre vad hälsa är, än en hälsoexpert?

Ja det kan tyckas löjligt att fråga en människa, som anser att svenska befolkningen ska leva på alger, vad hälsa är. Men jag kunde inte undgå möjligheten att få hennes syn på det hela. Så nu har jag skickat iväg ett välformulerat mail till Anna. Det ska verkligen bli intressant att höra vad hennes åsikt är.

Tills dess fortsätter jag att fundera för mig själv.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det svaret vill jag gärna höra! Är inte så förtjust i henne heller, men som du skriver så borde ju en hälsoexpert veta..

Johanna sa...

Jag har fått svar! Trodde jag faktiskt inte, att hon skulle ta sig tid... håller på att fila på ett nytt inlägg, så du får läsa där vad hon skrev :)

Hälsa frugan!

Anonym sa...

Tack för att du kommenterade, nu har jag fått en ny favoritblogg; dib. DU skriver väldigt klokt. tack. Kram

Johanna sa...

Malin: Tack för dina ord, det gör mig glad! :) och du, jag gillar din blogg väldigt bra med.